Wethouder Erik Wassink doet de aftrap van de promotiecampagne.
Wethouder Erik Wassink doet de aftrap van de promotiecampagne. Cees Reichard

Promotiecampagne ‘Kom over de brug’ van start

Algemeen

‘Veel te zien, te doen en te proeven in de Krimpenerwaard.’

Op donderdag 8 september gaf Erik Wassink, wethouder van Recreatie en Toerisme van de gemeente Krimpenerwaard het officiële startsein van de campagne ‘Kom over de Brug’. Hij deed dit voor het stadhuis in Gouda en luidde precies om 10.00 uur de bel die al decennialang het startsein is van de kaasmarkt. Maar nu was het tevens het startsein om de Krimpenerwaard onder de aandacht te brengen voor het toerisme. Stichting Promotie Krimpenerwaard en Zilverstadmarketing willen met deze campagne de inwoners van Gouda kennis laten maken met dit gebied om er te komen recreëren, te laten zien hoe mooi het er is en te laten proeven van de vele streekproducten.

Wethouder Wassink: “Direct naast Gouda ligt de Krimpenerwaard, van elkaar gescheiden door de Hollandse IJssel. Dertien dorpen en stadjes zijn in een groene oase omringd door water. Er is hier heel veel te zien, te doen en te proeven. De Krimpenerwaard is de bakermat van de Goudse kaas en daardoor onlosmakelijk aan Gouda verbonden. Let wel: De kaasboeren in de waard maken al eeuwenlang de kaas en deze wordt in Gouda verhandeld.”

Rust en ruimte

Rust en ruimte op slechts een steenworp van de drukke stad. Er is in de Krimpenerwaard persoonlijke aandacht van de ondernemers in horeca en detailhandel.

Veel pareltjes zijn door velen nog niet ontdekt. Neem bijvoorbeeld Haastrecht met het fraaie Raedthuys, het Poldermuseum Gemaal De Hooge Boezem achter Haastrecht, Museum Bisdom van Vliet met de Overtuin die geheel door vrijwilligers onderhouden en hersteld wordt. En dan op de fiets langs de Vlist naar de Zilverstad Schoonhoven of naar één van de mooie dorpen waar veel te beleven valt.

Voorts kan men overal bij de makers van het streekproduct terecht. Doe maar lekker lokaal en geniet van kaas van de koe en van de geit, ijs, jams, honing, aardbeien, zuivel, wild en nog veel meer.

Promotie

Om de Waard te promoten zijn Klaas en Joke de Wit uit Vlist als vrijwilligers wekelijks op de kaasmarkt in Gouda met het Mobiel Informatiepunt Krimpenerwaard. Het is de groen-blauwe wagen naast het stadhuis met een ruim assortiment aan fiets- en wandelroutes, leuke adresjes van streekproducten, winkels en horeca en volop informatie over alle plaatsen.

Om de mensen in de verleiding te brengen naar de Krimpenerwaard te komen, trakteerden Klaas en Joke de Wit de marktbezoekers op heerlijke kaasblokjes.

Voor alle activiteiten, fietsroutes, bezienswaardigheden zie: www.indekrimpenerwaard.nl/overdebrug.

Cees Reichard