Een fijne plek was vrijgemaakt met matrassen en zitzakken en werd er knus voorgelezen
Een fijne plek was vrijgemaakt met matrassen en zitzakken en werd er knus voorgelezen Mireille van der Ham

Nationale voorleesdagen

Algemeen

Tijdens de nationale voorleesdagen staan prenten- en voorleesboeken volop in de aandacht, met als doel het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Basisscholen en kinderdagverblijf Haastrecht doen mee aan de nationale voorleesdagen.

Juf Marianne, leescoördinator van basisschool De Morgenster in Haastrecht vertelt: “Woensdag 26 januari werd op De Morgenster het startsein gegeven voor de Nationale Voorleesdagen. In elke groep werd er extra voorgelezen die dag en kregen de kinderen een traktatie met letters en een boekenlegger cadeau.”

In de week ervoor hadden de leerlingen van groep 7 en 8 al workshops aangeboden gekregen in het voorlezen aan kleuters. Tijdens deze workshops werd bij het voorlezen in zelfgekozen prentenboeken door medewerkers van Bibliotheek De Krimpenerwaard speciaal gelet op het voorlezen met expressie en intonatie. Later mochten de leerlingen van de bovenbouw dit in praktijk brengen met het voorlezen aan groepjes kleuters, die aandachtig luisterden naar de nieuwe meesters en juffen. Tevens kregen de leerlingen van groep 1 en 2 een presentatie van de ‘Prentenboeken top tien’ en een vrijblijvende opdracht mee naar huis.

De Morgenster hoopt natuurlijk dat deze actie ouders stimuleert om thuis ook voor te lezen aan hun kind, omdat het zo belangrijk is voor het vergroten van de woordenschat en het leren formuleren van zinnen. Met grotere kinderen is het ook motiverend en leerzaam om samen zelf een boek te lezen. Een leuke vorm is dan theater- of toneellezen, omdat het uitnodigt om stemmetjes na te doen en op de juiste toon te lezen.

Tijdens de Voorleesweek kregen de leerlingen van de groepen 5 en 6 daarom workshops in theaterlezen, om vervolgens in groepjes optredens te geven in de groepen 3 en 4. Terwijl de jongere kinderen luisterden, werd er voorgedragen uit toneelleesboeken, aangeleverd door de bibliotheek Krimpenerwaard, die vanaf oktober van dit jaar ook een filiaal krijgt in de aula van de school.

Om kinderen te stimuleren lid te worden van deze bibliotheek, werd vrijdag in de groepen 3 en 4 nog een presentatie gegeven over de werkwijze van de bibliotheek en over voorlezen in het algemeen. De spanning zal de komende weken nog toenemen als in elke bovenbouwgroep (groepen 5 t/m 8) van De Morgenster een voorleeskampioen gekozen gaat worden die een mooie prijs kan winnen.


Ook kinderdagverblijf De Groene Kikker besteedt aandacht aan het voorlezen. Leidster Karin vertelt: “Er wordt bij ons sowieso iedere dag al voorgelezen en gezongen, maar tijdens deze dagen staan er een aantal boeken uit de landelijke prentenboek top 10 centraal.”

Dit jaar hebben zij gekozen voor vier boeken uit de top 10, die alle aansluiten bij de leeftijden van de kinderen (0-4). De kinderen mochten woensdag 26 januari in pyjama naar het kinderdagverblijf komen: daar was een fijne plek vrijgemaakt met matrassen en zitzakken en werd er knus voorgelezen. Aansluitend stond er een lunch te wachten.

Voorlezen is belangrijk voor de taalontwikkeling van de kinderen; hier kunnen wij niet vroeg genoeg mee beginnen. Ook de allerkleinsten kunnen al meedoen. Denk hierbij aan boekjes die bekeken kunnen worden met plaatjes die ze kunnen benoemen.

Aan de hand van de boeken bedenken zij diverse activiteiten en niet alleen knutselactiviteiten, maar bijvoorbeeld ook beweegactiviteiten, groepsactiviteiten, individuele activiteiten, buitenspeelactiviteiten en kook-/bakactiviteiten. De activiteiten passen bij het thema en sluiten aan bij de behoeften en ontwikkeling van de kinderen.

Thema’s

Op het kinderdagverblijf wordt altijd gewerkt met thema’s; meestal wordt er zes weken gedaan over één thema. Het thema wordt opgebouwd in twee weken, de automatisering in de derde en de vierde week en het thema wordt afgesloten in week vijf en zes. Er wordt veel gewerkt volgens de methode van Uk en Puk, maar soms worden ook zelf thema’s gekozen. Zo wordt er binnenkort gestart met het thema muziek/carnaval.

Verhalenvertellers op De Pelikaan

In het kader van de nationale voorleesdagen kwamen er op dinsdag 25 januari verhalenvertellers op De Pelikaan. De kinderen van groep 1, 2 en 3 hebben gekeken naar de vertelvoorstelling ‘Wat wil Giraf worden?’ gebaseerd op het boek ‘Giraf schrijft!’ van Marie-Louise & Mark Sekrève.

In deze vrolijke, interactieve vertelvoorstelling ontdekt Giraf samen met de kinderen allerlei beroepen en vooral het plezier van leren voor wat je later worden wilt. Er werd gedanst, getekend en gezongen. Na afloop kregen alle kinderen, ook de kinderen die afwezig waren, een kleurplaat van Giraf. De kinderen van groep 3 hebben ook giraffen geknutseld naar aanleiding van de voorstelling.

De kinderen én de juffen hebben genoten!

Populaire kinderboeken

Populaire kinderboeken op dit moment zijn volgens Bianca Tettero van boekenverkooppunten de The Readshop in Oudewater en In Mijn Straatje in Haastrecht:

- Word nooit groot

- Ridder zonder billen

- Snoezie-woezie Poeziehoorn

Mireille van der Ham

Verhalenvertellers op De Pelikaan.
Leerlingen van de bovenbouw lezen voor aan kleuters.
Leerlingen van de bovenbouw lezen voor aan kleuters.
Afbeelding
Afbeelding
Er werd gedanst, getekend en gezongen.
Er werd gedanst, getekend en gezongen.