Fleur Vlooswijk met Pedro Jooren en Kim van Domselaar.
Fleur Vlooswijk met Pedro Jooren en Kim van Domselaar. Sjoukje Dijkstra

Heeswijk kinderen ronden modules 'eenvoudig bouwen' en 'duurzame energie' af

Algemeen

Sjoukje Dijkstra

Kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool KBs De Heeswijk uit Montfoort werken dit schooljaar met Pedro Jooren aan hun technische knobbel. Afgelopen woensdag gaf Pedro een van de laatste lessen aan een groepje van vier kinderen. "Techniek komt overal in terug", aldus Pedro. "Daarom is het goed om kinderen hierover al vroeg te onderwijzen."

De Wetenschap & Technieklessen draaiden om het werken aan 21e-eeuwse vaardigheden. Dat gaat volgens Pedro veel verder dan alleen techniek. "Het gaat om samenwerken, communicatie en presentatie. Kim van Domselaar en Fleur Vlooswijk uit groep 8 lieten trots zien hoe hun eigen geknutselde windmolen werkt. De meiden vertellen dat ze het erg leuk vonden om aan te werken. Op de vraag of ze wat met techniek zouden willen doen, antwoorden ze ontkennend. De een wil liefst iets doen met dierenverzorging, en de ander weet het nog niet zo goed.

"Ook bij dierenverzorging heb je te maken met techniek", aldus Pedro. "We proberen kinderen bewust te maken dat techniek overal in terug komt. Hiermee sluiten we dan ook aan op de lessen die kinderen al krijgen. Ik kan rekenen, taal en biologie ook aan techniek koppelen."

Voordeel

Na afloop ontvingen de kinderen een certificaat. Dankzij de certificering kan een kind in de vervolgopleiding aantonen dat hij of zij een module al succesvol heeft afgesloten. De lessen werden gegeven in kleine groepjes van vier kinderen om het behapbaar te houden en elk kind aandacht te geven. Volgens directeur Jan Kaarsgaren is dat een groot voordeel. "Het is beter dat kinderen een paar keer intensief aan bod komen, dan dat elke week een hele grote groep technieklessen krijgt. Daarmee bereik je dit soort vaardigheden niet." Jan is te spreken over de lessen zoals ze gegeven zijn, en geeft aan dat KBs de Heeswijk dit zeker zal willen uitbouwen voor het volgende schooljaar.

Pedro die al jaren als vrijwilliger werkt, ging - voor hij op De Heeswijk aan de slag ging - scholen af om te kijken waar behoefte aan is. Voor hij met pensioen ging, heeft hij altijd in de techniek gezeten. Ook heeft hij veel ervaring met jeugdwerk. Die twee combineert hij nu. Volgens hem moeten Wetenschap en Technieklessen verplicht deel uitmaken van het aanbod van basisscholen. "Daarin voorzie ik met mijn lessen, maar ook de TechnoHUB te Woerden die in september dit jaar geopend wordt."

Voor de TechnoHUB Woerden schrijft Pedro op dit moment het curriculum voor de 52 basisscholen (lees PO Primair Onderwijs) in de regio. "Voor mij is het prima dat ook de scholen in Montfoort vanaf september dit jaar van de HUB-gebruik te kunnen maken. Zelf richt ik me op het verzorgen van lessen in Montfoort", vertelt de vrijwilliger. "Dat is laagdrempelig, er is goed contact met kinderen en ouders en het is maatwerk voor de school."

Het afgelopen schooljaar op De Heeswijk was ook een beetje uitproberen. Hoe dat verder uitgebouwd gaat worden, daar gaan Pedro en Jan Kaarsgaren het nog over hebben. Beiden staan er in ieder geval positief in, en hebben het als erg waardevol ervaren. De directeur van De Heeswijk zegt blij te zijn met dit initiatief: "Het is belangrijk om met dit uitdagende materiaal ook heel specifiek handelend bezig te zijn met techniek. Voor ons is het een ideale invulling. Ook mooi dat dit uitgebouwd kan worden naar andere scholen. Zo wordt het veel breder." "Ik wou eerst uitproberen hoe het werkte, door een jaar te draaien op De Heeswijk. Puur om te ontdekken hoe dat werkt met de kinderen, en of hetgeen ik in mijn hoofd heb ook breder kan worden uitgesmeerd."

In zes weken tijd heeft Pedro de hele klas kunnen lesgeven. Hij is tevreden over hoe dit 'proefjaar' is verlopen. "De leerkrachten hadden een schema opgesteld. Het ging hierbij om de modules 'Eenvoudige machines' en 'Duurzame energie'." Pedro koos voor het gebruik van lego, omdat je er "heel creatief dingen mee kunt bouwen". "Het is goed lesmateriaal. De pakketten zijn zo ontworpen, dat het aansluit op de technieklessen, met assen en tandwielen. Dat is erg leuk voor de kinderen. Zeker jongens herkennen zich erin." Pedro begint altijd met een introductie les om ook echt de belevingswereld van de kinderen binnen te stappen. Bijvoorbeeld met energie. "Dan vraag ik: Waar komt het vandaan? Thuis heb je een stopcontact in de muur, waar gaan die draden naar toe. Ik laat ze erover nadenken, zodat ze het begrijpen." Tegen Kim en Fleur zegt hij: "Jullie hebben nu geleerd dat energie sneller verbruikt is dan opgebouwd." Dat beamen de meiden. "Mogen we gaan?" "Ja hoor", zegt Pedro.

Geen verschil

Hij vindt het mooi om te zien hoe er op gebied van technische vaardigheden geen verschil bestaat tussen jongens en meiden. "Ook meiden die niet met lego spelen bouwen binnen een uur een model." De werkwijze tussen jongens en meiden verschilt wel volgens hem. "Meiden pakken dingen anders aan in de communicatie. Jongens wijzen dingen aan en meiden overleggen meer. De vaardigheden die ze leren kunnen ze goed gebruiken in toekomstige beroepen. Daarmee kun je in groep 3 al beginnen. Geef je geen aandacht aan de 21e-eeuwse vaardigheden, dan is de kans dat een kind later als volwassene werk krijgt kleiner. Wat wij niet in de kinderen stoppen, komt er straks niet uit…"

Het echtpaar Kok met burgemeester Laurens de Graaf.
Koninklijke onderscheiding voor het echtpaar Kok-van Zuijlen in Polsbroek 1 uur geleden
Afbeelding
Bevrijdingsvuur naar Linschoten 4 uur geleden
Afbeelding
Open ochtend Hospice De Mantelmeeuw 6 uur geleden
Afbeelding
Voetbalprogramma 8 uur geleden
Afbeelding
Orgelbespeling in Oudewater 9 uur geleden
Twee Montfoortse studentes van het Kalsbeekcollege, Julia Groen en Gwen Hoogenboom, zetten zich in voor een 4-5 mei glossy.
Montfoortse studenten vertellen oorlogsverhalen in 4/5 Mei glossy 23 uur geleden
De burgemeester was er om Madeliene mee te delen dat haar de eer te beurt was gevallen om haar gedicht op 4 mei te mogen voordragen.
Bijzonder gedicht voor tijdens de 4 mei-herdenking gisteren
Kinderdagopvang YellowBellies ontvangt PSO-keurmerk.
Kinderdagopvang YellowBellies ontvangt PSO-keurmerk 2 mei, 14:00