
Ingezonden De Lindeboom
AlgemeenVoortgang bouwplan De Lindeboom
Toen begin september 2025 bekend werd dat de Burgemeester per10 december haar functie zal neerleggen en het onduidelijk is of de vier Wethouders na de verkiezingen van volgend jaar maart terug zullen keren in het college, leek het beter de procedure rond het bouwen aan de Lindeboomsweg op te schorten en geen bestuurlijke besluitvorming te laten plaatsvinden. Dit heb ik aan het college geschreven. Toch heeft het huidige college gemeend, zonder overleg, een standpunt in te nemen. Het gemeentebestuur van Montfoort heeft de eigenaar in 2024 benaderd of hij bereid was zijn grond beschikbaar te stellen voor opvang van 560 asielzoekers, Hoe dat is afgelopen is bekend. Dat neemt niet weg dat het college van mening is en was, dat op die locatie bebouwing toelaatbaar is en nog wel over een gebied van +/- 7 hectare. Nu blijkt dat Burgemeester en Wethouders op locatie Lindeboomweg alleen asielzoekers een plek willen geven en dat de Montfoortse woningzoekers hiervoor niet in beeld zijn en dus nog een paar jaar moeten wachten op passende betaalbare woningen. De uitspraak van de gemeenteraad dat particulier initiatief door het college van B&W omarmd moet worden is, zoals blijkt, in de prullenbak verdwenen. Ik mis het gevoel voor de Montfoortse gemeenschap en ben van mening dat het bouwprogramma dat voor de locatie is neergelegd recht doet aan de actuele woonbehoefte. In het conceptplan zijn de volgende woontypes opgenomen. Om de doorstroming te stimuleren zijn 12 knarrenhof-woningen in de huursector gepland zodat deze ook in de toekomst beschikbaar blijven voor Montfoortse doorstromers. In de lage huursector worden 10 woningen gesitueerd. Voor de vrije sector zijn 8 vrijstaande woningen gepland en 14 starters woningen, waarbij de mogelijkheid bestaat om later de woning uit te breiden met een extra verdieping, een zogenaamde meegroeiwoning. Dan resten nog 6 kavels, bedoeld voor starters /zelf-afbouwers. De kavels zijn ongeveer 450 m2 groot. Dat het college van Burgemeester en Wethouders tegen de wens van de aanvrager in toch een besluit heeft genomen leg ik naast me neer. We hebben van de inwoners van Montfoort veel positieve reacties gekregen, veelal met de opmerking er gebeurt nu eindelijk wat. In overleg met anderen hebben we besloten om de plannen medio januari/februari te presenteren en daarbij de informatie te geven wat de uitvoering van de bebouwing kan zijn en tevens vast te stellen hoe de belangstelling voor diverse woontypes ligt. Om ook bij de politiek te peilen wat het draagvlak is voor het plan, zullen we alle raadsfracties uitnodigen om hun mening over het plan te geven. Misschien wil de verantwoordelijke wethouder uitleg geven over het standpunt van B&W. Daarna zullen we bekijken of het doorgaan met het plan resultaat kan geven en anders rest niets anders het plan in de ijskast te laten.
Wim van Heumen















