<p pstyle="BODY">De werkgroep v.l.n.r. Bianca Vos-Vlooswijk, Joost Middelman, Jeroen Harzing, Marie-Louise van Groeningen en Inge Janmaat.</p>

De werkgroep v.l.n.r. Bianca Vos-Vlooswijk, Joost Middelman, Jeroen Harzing, Marie-Louise van Groeningen en Inge Janmaat.

(MZOEM)

Daarvoor moet je in Oudewater zijn: royaal, gezellig, online

De binnenstad van Oudewater is heel gezellig én je kan er bijna alles kopen wat je nodig hebt. Eigenlijk is het een groot warenhuis met allerlei verschillende expertises. Het platform Oudewater Jouw Binnenstad moet de aantrekkelijke binnenstad meer promoten onder de inwoners van Oudewater, en straks ook regionaal. "We willen dat iedereen weet wat hier allemaal te krijgen is!"

"Waarom zou je met je auto naar Rotterdam rijden voor een jeans, terwijl je ook naar het centrum van Oudewater kan fietsen, voor dezelfde spijkerbroek", vraagt Jeroen Harzing van Mzoem Reclamebureau zich af. Samen met Joost Middelman van SINCE04 is hij één van de initiatiefnemers van het platform Oudewater Jouw Binnenstad. Na maanden hard werken lanceert de werkgroep, bestaande uit vijf ondernemers uit de binnenstad, vandaag het gloednieuwe platform.

Veel aanbod

Wie nu naar de website www.oudewater.jouwbinnenstad.nl gaat, vindt daar een gedeelte van het aanbod van de deelnemende winkels, verdeeld in verschillende categorieën als cadeaus, eten & drinken en kleding & accessoires. Ben je op zoek naar een mooi cadeau, dan bekijk je op de website het aanbod en bestelt wat je wilt. Vervolgens ligt je bestelling voor je klaar bij de betreffende winkel(s). "Het gemak van online winkelen, met de service zoals je in Oudewater gewend bent", legt Joost uit.

Ook kun je op de website kennismaken met een aantal winkeliers en horeca-eigenaren. Jeroen: "Met dit platform vergroten winkeliers en horeca hun zichtbaarheid. Door dit collectief te doen, heb je een grotere slagkracht en sta je samen sterker als centrum. Eigenlijk is dat ook niets nieuws: Je hebt namelijk ooit bedacht om je als winkelier in het centrum van Oudewater te vestigen omdat het daar leuk is en er veel gebeurt. Die gedachte hebben we nu digitaal en collectief gemaakt: we gaan voortaan als één binnenstad communiceren."

De werkgroep heeft de afgelopen maanden keihard gewerkt aan het platform. Joost: "Het kost altijd meer tijd dan je van tevoren denkt. Maar er staat nu een mooi platform, dat aansluit bij de wensen van de verschillende ondernemers. De komende weken zal het steeds verder gevuld worden met informatie en assortiment, ook op basis van gebruikerservaring."

Zichtbaar

Het platform moet de consument ervan bewust maken dat je in Oudewater veel artikelen kunt kopen en je hiervoor niet per se buiten Oudewater hoeft te kijken. Dat is niet alleen heel fijn voor de ondernemers, maar ook voor de inwoners van Oudewater, vindt Joost. "De binnensteden in het algemeen staan erg onder druk en je ziet veel leegstand. Dat willen we in Oudewater voorkomen door zichtbaar en aantrekkelijk te blijven bij het winkelend publiek. Daarmee blijft het wonen in Oudewater ook aantrekkelijk, behoud of vergroot je zelfs de werkgelegenheid én lever je een positieve bijdrage aan het milieu, je kan namelijk op de fiets naar de stad gaan, in plaats van met de auto."

Op de fiets

Om die laatste reden wordt de komende drie maanden, drie keer een fiets weggeven aan deelnemers van een online quiz. De quiz is onderdeel van de uitgebreide mediacampagne waarmee het platform in de markt gezet wordt. Jeroen: "We gaan drie maanden via allerlei kanalen actief het platform laten zien: in de krant, online en met borden in de stad. Met die kruisbestuiving willen we in eerste instantie de inwoners van Oudewater bereiken. Als dat gelukt is, willen we ons vizier ook richten buiten de regio.

Ellen van Leeuwen

Meer berichten