Afbeelding

Column Zelfreflectie

Door: Melissa Overbeek Algemeen

In Staphorst ging het fout. Of toch niet? 600 mensen in een kerk waar 2300 mensen inpassen? Wat is daar mis mee, als de 1,5 meter in acht wordt genomen? Nu lijkt het zingen dan wat minder handig, maar ook als daar voldoende afstand tussen zit en de ventilatie is goed, zou het dus geen probleem moeten zijn. Het probleem van Staphorst vind ik persoonlijk vooral dat een journalist bij wijze van spreken voor een gebouw gaat liggen om te wachten op het juiste plaatje. Beeldvorming. Het is zo belangrijk. Alleen zien we vaak niet wat er om de camera heen gebeurt.

Iedere journalist heeft wel eens die neiging: om een eigen vooroordeel te onderzoeken, om dat liefst bevestigd te zien. Op aanraden van dominee Simons keek ik even in de spiegel. Het is zo gemakkelijk om iemand iets in de mond te leggen. Hoe? Onbewust vroeg ik de kleindochter van Dirk de Jong: ‘Je zult wel trots zijn’. Natuurlijk is ze trots. Beter had ik kunnen vragen: Hoe voel je je met wat je opa heeft bereikt? Dat is dan nog maar een onschuldig voorbeeld.

Omdat ik wilde weten hoe het hier in Montfoort ging met de kerken, nu ze alweer zo onder het vergrootglas liggen, deed ik een rondje. Wat veel mensen niet weten is dat bepaalde eventlocaties en theaters mochten afwijken van de dertig mensenregel. Ik noem: Carré (250 mensen), maar ook de Brabanthallen, waar er nog meer in mogen. Als je dan kijkt naar de Hervormde Gemeente hier, dan hebben ze het keurig geregeld. Zelfs nog afschalen naar de helft van de mensen die erin mogen…

Niemand vindt de maatregels leuk. Toch proberen we ons er met z’n allen aan te houden. Waarom het dan nodig is continu elkaar de maat te nemen, vind ik onbegrijpelijk. Als een kroeg drie minuten na 22.00 uur de deuren sluit, moet zo’n kroeg dan een boete krijgen? Natuurlijk niet. Dat noemen terecht - met een minder netjes woord - regelneukerij. Terwijl we maatwerk nodig hebben en zelfreflectie, want als we wat vaker in de spiegel zouden kijken, zouden we misschien ook zien dat we het zelf ook niet altijd zo perfect doen. Dan is begrip voor fouten van anderen vanzelf groter.

Sjoukje Dijkstra

Al enige tijd is Coby inmiddels bezig aan de bank die de Vrienden van De Wulverhorst hebben bedacht.
De achtste bank 4 uur geleden
De scheidende wethouders: Pascal van der Hek, Wisja Pannekoek en Ria Boere.
Drie wethouders nemen afscheid in de Krimpenerwaard 6 uur geleden
Atelier Natuurschatten met kopers.
Koopjesmarkt in Haastrecht 8 uur geleden
Roekoe
PV De Zwaluw 9 uur geleden
Hoepelen
Geen zomercarnaval maar tropisch carnaval 11 uur geleden
De meiden van VVL MO17, meiden onder zeventien, lopen er weer helemaal tiptop bij.
VVL MO17 straalt in nieuwe outfit 13 uur geleden
Teddy de Voogt met haar pony Centannial Lorenzo
West Stichtse Ruiters boeken goede resultaten op regiokampioenschappen 14 uur geleden
Volle kades, veel gezelligheid.
IJsselweekend beleeft memorabele lustrumeditie 15 uur geleden