Afbeelding

Montfoortse Adrie Steenbergen spaarde al ruim een miljoen DE-punten voor het goede doel

Algemeen

Bijna iedereen kent inmiddels Adrie Steenbergen uit Montfoort wel, de fanatieke DE-punten-verzamelaar. In de laatste anderhalf jaar verzamelde ze al meer dan een miljoen Douwe Egberts zegels. “Een uit de hand gelopen hobby”, zegt ze zelf. Het begon met sparen voor een luxe koffieapparaat, dat ze graag wou. Ze had punten over en van het een kwam het ander... Spaarde ze eerst nog voor buren en vrienden, nu heeft ze al minstens 90 luxe koffiezetapparaten kunnen schenken aan vooral charitatieve, publieke organisaties. Ook spaarde ze al aardig wat thermoskannen, bekers, dubbelwandige glazen en waterkokers bij elkaar om weg te geven. Omdat ze nu bijna door haar punten heen is, roept ze wederom mensen op om te doneren! “Elke punt is welkom. Elke punt is er één.”

Dat haar spaaractie voor het goede doel zoveel bekendheid kreeg en mensen massaal punten opstuurden, komt ook omdat ze de Radio Utrecht Servicelijn belde. Drie keer plaatste ze een oproep op zaterdagochtend. Toen ze nog eens een keer een oproep wou doen, bleef het stil. “Ik dacht: ze zullen mijn gezeur om punten wel zat zijn”, zegt ze. Niets bleek minder waar, want RTV Utrecht belde haar voor een programma dat ze tijdens coronatijd maakten: Met elkaar en om elkaar. Samen gingen ze op pad voor een dag opnames, waarbij Adrie koffiezetapparaten, waterkokers, thermoskannen en bekers bij de gelukkige ontvangers bracht. Van armlastige studenten in Utrecht, een hospice tot het Blindeninstituut en een herstelunit voor Covid-patiënten bij het ziekenhuis in Hilversum. Overal mocht ze mensen blij maken. “Dit sprak mensen aan. Dus, stuurden ze massaal hun punten op naar RTV Utrecht.”

Ook lokaal zijn mensen blij met haar spaardrift. “Bij ‘t Bakkershuis in Montfoort staan inmiddels twee apparaten”, zegt ze. “Verder heeft SWOM aangeklopt voor de thermoskannen voor de koffiemomentjes. “Ze vertelt hoe de punten uit heel het land - en zelfs uit België - kwamen na de aandacht die ze kreeg op RTV Utrecht. “Ze kwamen een keer met een bolderkar vol met enveloppen. Daar zaten duizenden punten in.” Haar man Bernard lacht: “We hebben een keer een hele dag van ‘s ochtends tot ‘s avonds laat punten geknipt, geteld en netjes gebundeld.” Hij helpt zijn vrouw graag, want hij ziet dat het haar gelukkig maakt. En hij is natuurlijk trots op haar.

Dankbaar

Ook Douwe Egberts kreeg lucht van de actie, en beloonde haar met een groot DE-blik met onder andere koffiebonen en een T-shirt. Volgens Adrie was dat helaas bedoeld om haar te paaien, want zegt ze: “Een week later belden ze me om te vragen of ik 80.000 punten wou schenken, voor het goede doel.” Ze geeft aan dat ze dat wel een vreemde gang van zaken vindt. “Ze zeiden dat het voor de Voedselbank was. Als ik aan de Voedselbank wil doneren, geef ik ze wel pakken koffie”, zegt ze. Het leukste van haar eigen actie vindt ze om te zien waar het terecht komt. “De mensen zijn zo dankbaar. Dat is toch waar je het voor doet.” Ze vindt het jammer en onbegrijpelijk dat DE ondertussen het luxe koffiezetapparaat de Mokka Master in prijs heeft verhoogd. “Van 189 naar 229 euro. Waarom? Een beetje positieve steun was veel mooier geweest in plaats van dat ze kwamen leuren om punten.”

Haar laatste koffieapparaat ging naar Evangelisatie Stichting Naar House, waar haar zoon werkt. “Dit is voor mij een groot verzet om dit te doen”, zegt ze. Ze komt niet zo makkelijk de deur uit, dus zit ze geregeld aan tafel om punten uit te knippen, en regelt ze met Blokker uit Bodegraven de koffiezetapparaten, thermoskannen en glazen of bekers. Ze is erg blij met deze Blokker. “Niks is teveel voor ze. Ze hebben al aangegeven dat ze ook wel bij me langs willen komen. Dat deden ze ook ten tijde van de lockdowns. Toen kon ik de punten niet verzilveren. Dus, kwamen ze bij mij langs. Dat er nog zoveel lieve mensen zijn, dat ontroert mij oprecht.” Dat ze hiermee haar steentje mag bijdragen, en mensen mag helpen, vindt ze het allermooiste. Soms willen mensen haar harde werken ook wel eens belonen met een gift, maar dat wil ze absoluut niet. “Ik geef ze dan het bankrekeningnummer van Stichting Naar House.” Ze vertelt hoe ze van Oud Linschotenaren een bijzonder bedankje kreeg, voor een geschonken koffiezetapparaat. “Ze kwamen hier in klederdracht stroopwafels brengen.”

Of er nog punten binnen zullen komen na haar oproep in deze krant, daar twijfelt ze niet aan. “Er liggen vaak nog best veel punten bij mensen thuis. Meestal stoppen mensen ze in een laatje en liggen daar duizenden punten in.” Ze vertelt dat er laatst ook een oude man was, die volgens zijn dochter heel veel punten had. “Ze vroeg of wij ze konden komen ophalen. Dat wilden we wel. Het was een hele vuilniszak vol! Achteraf viel het een beetje tegen met de punten, want het waren allemaal lege koffiepakken, waarbij de punten nog uitgeknipt moesten worden. Uiteindelijk hadden we 750 punten, waar we natuurlijk ook heel blij mee waren.” Ze lacht bij de herinnering eraan. “We hebben dus wel eens meer punten gekregen. Van de politie Amsterdam bijvoorbeeld kregen we 22.000 punten. Waar die nou vandaan kwamen?” Dat ze vanuit het hele land en zelfs België reacties krijgt, vindt ze heel mooi. Ze ontvangt ook geregeld bedankkaartjes: ‘Wat goed dat u dit doet!’ Mocht de punten eens opraken, dan heeft ze nog een andere hobby waar ze graag mee bezig is: breien. Tot nu toe doet ze dat voor Moldavië en sinds kort ook (op verzoek) voor kinderen in Afrika. Vol trots laat ze een paar gebreide vestjes zien. “Zo leuk dit. Als we hiermee mensen kunnen helpen, waarom niet?!”

Als het aan Adrie Steenbergen ligt, regent het DE-zegels en zal ze nog heel lang zegels blijven verzamelen voor het goede doel.

Sjoukje Dijkstra