Afbeelding

Maar een QR code

Door: Sjoukje Dijkstra Algemeen

“Heeft u uw QR code al gescand?”, vroeg een aardige mevrouw. “Nee! Die heb ik niet.” “Oh, dan houdt het op hé?” En weg was ze weer. Ongemakkelijk. Waar ik een week van tevoren gewoon nog kon binnenlopen, moest ik nu opeens iets met een code, want ja. Dat houdt het virus natuurlijk tegen. Het virus denkt: ‘Oh nee, een corona pas. Wegwezen.’ Het virus is zóóó slim. Het kan klokkijken (toen we nog de avondklok hadden), het weet precies wie wel en niet aan te tasten. Politici en diplomaten zijn uitgezonderd van de coronapas, want die kunnen natuurlijk niemand besmetten. Ook in het restaurant bij de Tweede Kamer is het goed toeven. Alleen voor de mensen die er werken, want bezoekers moeten nog steeds iets doen met een QR code. Nou kun je denken: ‘Ach, het is maar een QR code’, maar het is een glijdende schaal. Denk maar na: Wie bepaalt wanneer uw vinkje op groen gaat? Heb je je net dubbel en dwars laten prikken om je vrijheid terug te krijgen, komt er een derde en vierde prik aan. Zonder die derde en vierde prik, gaat het vinkje niet op groen. Jammer dan. Er zitten zoveel haken en ogen aan, dat elk logisch denkend mens die van mijlenver kan spotten. Het feit dat restaurants niet zelf mogen kiezen om de anderhalve meter afstand te behouden of de QR-code te hanteren, is veelzeggend. De coronapas is geen middel meer, maar doel op zich. Waar deden we het ook alweer voor? De gezondheid? Voor elkaar? De ouderen en zwakkeren? De IC-capaciteit? Het aantal besmettingen verminderen? Ik ben de draad kwijt. Het ergste vind ik persoonlijk de willekeur en het feit dat ‘de elite’ buiten schot blijft. Verder is het natuurlijk maar een QR-code. Een dergelijke code die straks ons Burger Service Nummer zal vervangen. Wordt daar dan ook de vaccinatiestatus aan gehangen? En welke info komt daar nog meer bij? Krijgen we straks (net als in China) alleen een groen vinkje bij goed (duurzaam) gedrag? Dat zijn Orwelliaanse en afschrikwekkende gedachten. ‘We zijn nog lang niet zover’, hoor ik u denken. ‘Dat gaat nooit gebeuren in onze ‘democratie’’. Nee, maar tot een jaar geleden was ook de coronapas een complottheorie. Dus, ik vraag u: welke complotten moeten er nog meer uitkomen, voordat u stopt te zeggen: ‘Het is maar een QR-code!’

Sjoukje Dijkstra

Sjoukje Dijkstra

Al enige tijd is Coby inmiddels bezig aan de bank die de Vrienden van De Wulverhorst hebben bedacht.
De achtste bank 1 uur geleden
De scheidende wethouders: Pascal van der Hek, Wisja Pannekoek en Ria Boere.
Drie wethouders nemen afscheid in de Krimpenerwaard 3 uur geleden
Atelier Natuurschatten met kopers.
Koopjesmarkt in Haastrecht 5 uur geleden
Roekoe
PV De Zwaluw 6 uur geleden
Hoepelen
Geen zomercarnaval maar tropisch carnaval 8 uur geleden
De meiden van VVL MO17, meiden onder zeventien, lopen er weer helemaal tiptop bij.
VVL MO17 straalt in nieuwe outfit 10 uur geleden
Teddy de Voogt met haar pony Centannial Lorenzo
West Stichtse Ruiters boeken goede resultaten op regiokampioenschappen 11 uur geleden
Volle kades, veel gezelligheid.
IJsselweekend beleeft memorabele lustrumeditie 12 uur geleden