Zuinig met energie

Terwijl Max nog aan het ontbijt zat, deed het groene zondagochtend radioprogramma Vroege Vogels ook een duit in het zakje: een reportage over een high-tech bedrijf dat elektrische auto’s ontwerpt (’de komende zomer de eerste productiemodellen’), maar dat er nog even gewerkt moet worden aan nóg snellere snelladers: het duurt bij hun nu nog volle twaalf minuten om de lege accu’s op te laden, terwijl een fossiele auto in twee minuten de tank vol heeft. Dat moet terug naar vijf minuten, en dan weer onbezorgd 750 kilometer elektrisch rijden alsof het niks kost -

Tussen bossen en wijngaarden in het Franse departement Loir-et-Cher ligt het plaatsje Romorantin. Daar is een museum dat gewijd is aan het Franse race- en sportwagenmerk Matra, en daarnaast het ‘archief’ vormt van het ontwikkelcentrum van de Franse autotechniek, met meer dan honderd reuze interessante prototypes. Meer nog dan welk ander land hebben niet alleen de Franse autofabrikanten (maar ook bijvoorbeeld de spoorwegen) altijd gefocust op zuinigheid. Het verbruik van de auto was er, anders dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, één van de belangrijkste eigenschappen die mede de keuze bepaalden.

In het museum van Romorantin staan auto’s die deelgenomen hebben aan officiële zuinigheidsritten die uitgeschreven werden door de Franse overheid. Software bestond nog niet en er waren weinig mogelijkheden om de boel te bedotten. De auto’s moesten een parcours van tweehonderd kilometer door stad en dorp, op vlakke rechte en heuvelachtige kronkelende wegen afleggen met een gemiddelde snelheid die in die tijd normaal was (te langzaam betekende strafpunten), met een verzegelde hoeveelheid benzine. Na afloop werd gemeten hoeveel er over was. Een winnaar op eenzame hoogte was in 1953 een Deux-Chevaux, een muisgrijs toonbeeld van nederigheid, die met een ‘geknepen’ motortje en een chauffeur zó klein dat hij door het stuur kon kijken en gas geven met een zijden pantoffel een indrukwekkend laag verbruik van 1 liter op 71,3 km wist te bereiken. De krap drie liter die hij verbruikt had konden in een paar seconden bijgetankt worden. Citroën adverteerde met gepaste trots:

La gourmandise est un vilain défaut! (Gulzigheid is een lelijk gebrek!).

Het energieverbruik van een Tesla is vele malen hoger dan de zuinigste benzineauto’s en kleine diesels als de Audi A2, en dat terwijl het grootste deel van die elektriciteit in ons land nog altijd fossiel opgewekt wordt. Denk nog eens aan die snellader, die straks genoeg stroom in 5 minuten door de voedingskabel moet jagen om een auto van misschien wel 1000 kilo 750 km te verplaatsen, hoe vreselijk heet die kabel wordt, hoe ze die elektrisch moeten koelen om hem niet te laten smelten, wat het kost om die auto en die accu’s ooit te recyclen en vraag je nog eens af waar we allemaal mee bezig zijn.

Otto Beaujon

Meer berichten