Aad Kuiper

Ondernemen in de IJsselstreek

Sommige ondernemers, ook hier in de buurt, hebben het niet makkelijk gehad en het gaat nog steeds niet bij iedereen echt goed, bij sommigen zelfs ronduit slecht, maar ze laten de moed niet zakken. Voor andere ondernemers was er wat betreft hun bedrijf minder aan de hand. We hebben een paar verhalen voor u verzameld.

Verschillende producenten, handelsbedrijven, diensten en webshops hebben weinig of geen last van de coronacrisis. En ook de supermarkten en andere winkeliers die in verband met de verkoop van eet- en drinkwaren open mogen blijven, lijken redelijk crisisbestendig. Daartegenover trekken andere maatschappijen en organisaties tijdens de coronacrisis juist aan het kortste eind. Omzetten lopen soms tot wel 90 procent terug. Vooral bepaalde sectoren van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) worden zeer hard geraakt door de maatregelen om de gevolgen van het coronavirus te bestrijden. Denk aan de horeca, de culturele sector, kapperszaken, opticiens, bloemisten, sportscholen en reisbureaus. Daarnaast noteren kleding- en schoenenwinkels een steeds groter omzetverlies.

Veel bedrijven hebben inmiddels alternatieve strategieën bedacht waarmee de financiële pijn enigszins verlicht wordt, maar daar houdt het dan zo ongeveer mee op. Wij hebben een aantal bedrijven benaderd om hun verhaal te doen, maar proberen daarbij vooral naar de lichtpuntjes te kijken. Want, zoals verschillende ondernemers lieten weten: “Aardig dat jullie interesse tonen, maar ik heb niet zo’n zin om nog weer eens een keer uit te leggen waar het volgens ons wringt en in welke vervelende situatie we ons bevinden. Dat blijft lastig voor een niet-ondernemer om te snappen. Kom maar weer eens terug als we een leuker verhaal hebben.” Anderen waren gematigd optimistisch. Weer een ander liet weten dat het verhaal in De IJsselbode van vorige week heel duidelijk was: “Fijn dat de problemen die we ervaren zo duidelijk omschreven waren.”

Twee Haastrechtse ondernemers

Zo runt bijvoorbeeld Ad Slingerland sinds 1986 een fietsenwinkel aan de Hoogstraat in Haastrecht: “Gelukkig heb ík geen erg negatief verhaal. De zomerperiode is voor de fietsenbranche de belangrijkste en toen mochten we open zijn.

In de winterperiode is het altijd stiller, maar de werkplaats mag wel doordraaien. En omdat er nu in de sportschool niet gespind mag worden hebben we veel meer reparaties aan racefietsen en mountainbikes dan gebruikelijk. Ik was bang dat ik mijn drie monteurs niet aan het werk kon houden, maar we hebben nog nooit zoveel werk gehad. In de winkel hebben we natuurlijk geen werk en we zijn die, hoewel het pas voor later op ons programma stond, nu maar vast gaan verbouwen. De werkplaats hebben we intern verhuisd en alles heeft inmiddels een ander plekje. Rond deze tijd verkoop je vaak veel jasjes en handschoenen en dat lopen we mis, maar de financiële schade valt dus mee. Ik tel mijn zegeningen, maar ik hoop wel dat we, zodra de zomer begint, weer open mogen.”


De gebroeders Bakker - deze zaak bestaat al sinds 1860 en de zesde generatie is ongetwijfeld net zo gedreven als de eerste, want Arnoud vertelt zijn verhaal over de coronaperikelen met gemengde gevoelens, maar wel vanuit zijn hart - beheren een woninginrichtingszaak.

Moeder Adrie en zoon Arnoud hebben hun website aangepast aan de omstandigheden: ‘Ook in deze tijd bieden we nieuwe mogelijkheden. Je kunt een afspraak maken om te (video) bellen, advies of stalen-service aan huis te krijgen en uiteraard voor telefonisch advies.’ “En dat werkt”, vertelt Arnoud, maar eerst wil hij even kwijt dat hun woninginrichtingswinkel is aangesloten bij een keten van soortgelijke zaken: de Woonspecialist. Op de overkoepelende website valt het volgende te lezen: ‘Vanwege de huidige maatregelen zijn onze winkels fysiek gesloten tot nader bericht. Wij, bij de Woonspecialist, staan ook in deze tijd graag voor je klaar op verschillende manieren.’ En Arnoud beaamt dat. “Mijn ondernemershart bloedt wel, maar andere ondernemers hebben er meer last van dan wij en ik vind dat voor hen heel erg. Wat betreft meubels is het lastig, maar met wat we doen beperken we het verlies. Klanten kwamen altijd naar ons toe, maar nu moeten we het hebben van onze website. We bellen met klanten en mailen, zetten spullen in de bus en gaan dan rond om meubelstukken achter te laten om ze uit te proberen. Stoffering, vloeren en ramen lopen ook nu nog wel een beetje. Er zijn heel duidelijk mensen gaan ‘verthuizen’, zoals wij het noemen. Ze kunnen nu niet veel en gaan dan met hun eigen huis aan de gang. En dan komen ze vaak bij ons terecht. Vorig jaar liep het tot december nog best aardig, maar toen moest alles dicht. In tegenstelling tot anderen mogen wij nog niet eens klagen. Natuurlijk zal dit geen topjaar worden. We rommelen ons door deze periode heen en we moeten er veel voor doen. Wat enorm scheelt is dat je merkt dat klanten het ons duidelijk echt gunnen. We hopen dan ook dat we weer snel open kunnen en dat de trend om lokaal te kopen zich voortzet, want wat is er aardiger dan een gezellige lokale winkelstraat.”

Twee ondernemers uit Oudewater

Karma in Oudewater wordt gerund door Miranda van Bijsterveld: “Gelukkig heb ik naast de winkel ook een webshop. Daar heb ik het behoorlijk druk mee. En de winkel is geopend, maar dan alleen voor het afhalen van pakketjes. Nee, maak maar geen foto van de winkel, want er staan nu allemaal pakketjes op rekken, op de toonbank, op de grond. Zet er maar een fotootje van de website bij.”

Er komt even iemand binnen in verband met een pakketje, iedereen keurig met een mondkapje voor. “Ik ga weer verder, hoor, want ik heb het er best druk mee.” Als je op www.karmakleidng.nl kijkt ontdek je dat Miranda naast baby- en kinderkleding t/m maat 140 ook tassen, portemonnees, sieraden en accessoires verkoopt en kennelijk lopen webshop en afhaalpunt ook in deze tijden vrij goed. Mooi voor Miranda. Maar, zoals ze op haar website, vergezeld van een foto van voor de coronaperikelen, schrijft, is er duidelijk meer dan alleen het draaien van een kledingzaak en webshop: ‘Ondanks dat het hard werken is in je eentje, doe ik het met heel veel passie en plezier! De foto is genomen op een festival, in de vrije uurtjes die ik heb ga ik er graag op uit met mijn vriendinnen. Ik hou erg van dansen, muziek en plezier maken. Het is belangrijk om daar tijd voor vrij te maken want het leven bestaat tenslotte niet alleen uit werken toch?!’

Bosch Car Service Van Dam levert naast occasions heel veel diensten, niet alleen voor personenauto’s, maar ook voor bedrijfswagens en trailers en ze doen meer. En ook nu dus: ‘Is uw auto toe aan APK, onderhoud of reparatie? Geen probleem! Wij zijn open en staan voor u klaar ook in deze bijzondere tijd. Wij bieden u te allen tijde een gepaste oplossing. “Laten we proberen om met elkaar gezond en veilig door deze periode heen te komen.”

Wim van Dam is geboren en getogen Oudewaternaar: “Eigenlijk nog uit Hoenkoop”, voegt hij er lachend aan toe, “dat staat nog op mijn rijbewijs. En wat corona betreft hebben we eerlijk gezegd van de eerste golf niet zo heel veel gemerkt. De werkplaats en de showroom mochten toen gewoon openblijven. Bij de tweede golf werd het lastiger, want toen moest de showroom dicht. Dat scheelt natuurlijk in de verkoop. Volgens mij hebben we het aan de lobby van de BOVAG te danken dat de werkplaatsen open mochten blijven. 2019 was gewoon gezond en in 2020 werd het wat minder, maar toen heb ik gelukkig nog wel een openstaande vacature in kunnen vullen met een ervaren monteur. Daar ben ik heel blij mee, maar ik heb hier nog een vertrouwde monteur lopen en daar ben ik ook heel blij mee, want, hoewel er minder gereden wordt, hebben we het best redelijk druk. En wat 2021 gaat brengen zien we wel weer; de verkoop gaat ongetwijfeld wel weer aantrekken. We hebben een dertigtal occasions staan, de meeste op benzine, maar ook al wel plug-inhybride auto’s. Wij zijn er weer klaar voor.”

En dan ook twee uit Montfoort

Een heel ander verhaal vertelt Esther Scholtens die met hulp van Rachel Bij Ons Binnen, een woonwinkel in Montfoort, draaiende weet te houden. “Natuurlijk zijn ook wij soms gefrustreerd door de verschillende maatregelen, maar we proberen door allerlei activiteiten de klanten tevreden te stellen en ook onszelf nuttig bezig te houden. En dat lukt behoorlijk goed.

We hebben een woonwinkel met ook veel kleine accessoires en zo is Rachel bijvoorbeeld wel eens een pak kaarsen op de fiets naar een klant gaan brengen. Zo blijf je ‘in the picture’ en dan merken we dat mensen het ons ook gunnen door wat bij je te bestellen. Ze leven echt met je mee. Ze zien ook dat we bezig zijn met foto’s en video’s. Zo hebben we aan een andere klant verschillende typen stoelen laten zien op beeld en gaan ze dan brengen om ze uit te laten proberen. We gaan trouwens wel meer op zicht brengen, want dat kan wel. Sommige meubels hebben een wat langere levertijd en zo moesten we ook nog het een en ander wegbrengen van wat voor de lockdown was besteld. Het is best lastig allemaal, want we zaten eerst in een pand van 100 m2 en nu van 320 m2. Dat was best een flinke stap en nu natuurlijk lastig, maar gelukkig zeggen klanten ‘als we weer mogen, dan kom ik zeker naar jullie toe’.

Natuurlijk houdt dit ons behoorlijk bezig, maar we weten waaraan we zijn begonnen en willen er een succes van maken. Als mensen zo’n populair ‘ommetje’ maken, komen ze vaak even langs om te kijken of er nog iets leuks in de etalage ligt, want naar binnen mogen ze niet. Daarom veranderen we de etalage in deze periode heel erg vaak. Het komt wel goed.”


Hoewel men in de witgoedzaak in de Hoogstraat in Montfoort al meer dan 60 jaar terecht kan voor de aankoop van onder andere een wasmachine, een koelkast, inbouwapparatuur, tv en audio en elektrische huishoudelijke apparaten, draait de onderneming nu alweer sinds een jaar of twee onder de eigen naam, Van der Wijngaard Electronics, die duidelijk te herkennen is aan het opvallende logo aan de buitengevel. In verband met deze coronaperikelen laat Janneke van der Wijngaard weten dat ze iedereen hun handel gunnen, maar dat het wel zuur is dat anderen producten verkopen die zij ook leveren en dat níét mogen doen.

“En ook wordt er gestimuleerd om online te kopen, dat valt voor ons natuurlijk ook niet mee. Maar, we hebben ook lichtpuntjes, we mogen gelukkig wel repareren en bezorgen, we kunnen gelukkig nog steeds service leveren en dat doen we graag. Sommige klanten weten bijvoorbeeld niet dat alle artikelen uit onze winkel telefonisch besteld kunnen worden en gewoon bij ons ophaalpunt in de Hoogstraat opgehaald. Makkelijker kan het niet. We regelen dat graag met ons team. We hebben tenslotte een heel fijn en positief team dat graag voor iedereen klaar staat, maar we missen allemaal het persoonlijk contact met de klanten die zo maar even binnen komen lopen om eens rond te kijken. Van heel veel klanten hebben we trouwens hartverwarmende reacties gekregen en we rekenen erop dat de klanten na deze vervelende tijd onze winkel weer weten te vinden, want onze service is er niet minder door geworden. We houden het nog wel even vol.”

Aad Kuiper

Meer berichten