
Mini-VOM in het Stadspark Montfoort
Door: Ben Overbeek AlgemeenSjoukje Dijkstra
"We konden het toch niet laten", aldus Katja Diepstraten, een van de vrijwilligers van Stichting VOM afgelopen zaterdag over Mini-VOM in het park. Ditmaal was er geen huttendorp, werd er niet een week lang uitgebreid getimmerd, en konden kinderen ook niet blijven slapen. Wel was er een springkussen parcours, broodjes bakken, knutselen, schminken en kleien.
Eigenlijk zou het de generale repetitie moeten zijn voor het vijftigjarig bestaan van VOM. Een geluk bij een ongeluk, vertelt Katja even later lachend. Ze hadden zich al jarenlang verrekend. "In 2012 bestond VOM veertig jaar. In 2022 hebben we dus ons jubileum." Bij toeval kwamen ze erachter op de avond van de barbecue, voorafgaand aan mini-VOM. "We luisterden muziek terug van de afgelopen jaren. Daardoor ontdekten we het."
Zij en andere vrijwilligers zijn blij dat ze nu toch weer wat kunnen doen. Nu heeft VOM de zomer niet stil gezeten, en waren er allerlei activiteiten. Van koekjes bakken bij de supermarkt tot een bioscoopavondje en sporten op het Doelenplein in samenwerking met de Buurtsportcoach. Maar zo'n Mini-VOM, het is toch net even wat anders. Een beetje meer het vakantiegevoel van VOM dat de organisatie zo graag wil meegeven aan de kinderen uit gemeente Montfoort. "Daar doen we het toch voor", lacht een vrijwilliger, wanneer een kind super blij reageert op het resultaat van zijn geschminkte gezichtje. "Niet aan komen hé?", lacht ze.
Broodjes bakken
Vrijwilliger Thijs van Dam is druk bij de broodjes. Hij doet het al vijftien jaar. Het is deze zomer zijn eerste activiteit voor VOM, waarbij hij als vrijwilliger meedoet. "Ik ben ook nog even weg geweest op vakantie", zegt hij. Keer op keer draait hij het aan de buitenkant gaar geworden deegbolletje om, zodat de kinderen de broodjes kunnen afbakken. "Mijn deeg valt er bijna af", roept een kind. "Geef maar." Resoluut duwt hij het deegbolletje weer om de stang heen. Het broodjes bakken is ook dit jaar onverminderd populair.
Het enige waaraan je zou merken dat het anders is dan anders zijn de linten die bij het event zijn opgehangen tussen de bomen. Een reminder om 1,5 meter afstand te houden. Af en toe roept een vrijwilliger om door de megafoon, dat de volwassenen echt die 1,5 meter in de gaten moeten houden. Dat wordt even moeilijk als er opeens een hoosbui over het Stadspark komt, waarbij iedereen in allerijl een droog plekje opzoekt. Tafels met klei en ook de schmink-banken worden verplaatst onder de grote tent van STAM. "1,5 meter afstand bewaren alstublieft", klinkt het door de microfoon.
Geen huttendorp
Nog even, dan is het feestje echt afgelopen. Rond 14.00u gaan veel mensen al langzamerhand naar huis. Om half drie wordt het feestje afgesloten met nog een enorme hoosbui. Desondanks, de kinderen hebben genoten, en de vrijwilligers nog meer. "Het was een geslaagd feestje. Hopelijk volgend jaar weer in een normale setting met een normale VOM-week." Katja vertelt heel veel positieve reacties te hebben gehad. "Ze waren blij dat de kinderen toch nog één dagje konden genieten van de VOM! Echt fijn dat we dit zo goed hebben uitgezet en dat het zo goed en gezellig is verlopen." Ze vertelt ter illustratie nog een grappige anekdote: "Een kindje was wel helemaal van streek, omdat er geen huttendorp was en het maar een dagje duurde. Wij hopen net als haar dat het volgend jaar weer een hele week plezier is!"











