
Meldkaart Buitengebied in de gemeente Krimpenerwaard
Door: Cees Reichard AlgemeenIn de komende weken ontvangen de inwoners en ondernemers in de Krimpenerwaard de vernieuwde Meldkaart Buitengebied in de brievenbus. Op deze kaart staan alle belangrijke telefoonnummers en meldpunten voor bewoners, ondernemers en eigenaren in het buitengebied. Zij kunnen hiermee snel zien waar ze terecht kunnen wanneer ze iets verdachts zien of overlast ervaren. Met de Meldkaart wil de gemeente het melden makkelijker maken en zo bijdragen aan een leefbaar en veilig buitengebied.
De gemeente en de politie voerden samen enkele honderden ‘Knock & Talk’-gesprekken met bewoners en ondernemers in het buitengebied in het najaar van 2024. Tijdens deze gesprekken bemerkten ze dat inwoners en ondernemers wel bereid zijn om signalen te melden, maar vaak niet weten waar ze dat moeten doen. De signalen kwamen hierdoor soms niet of te laat binnen. Burgemeester Beenakker zegt dat deze uitkomstem direct door gemeente en politie zijn opgepakt.
Werkgroep Veilig Buitengebied
De Meldkaart is ontwikkeld binnen de actieve werkgroep Veilig Buitengebied. In deze werkgroep werken gemeente, politie, ondernemers en bewoners samen aan een veilig en leefbaar buitengebied. Het Platform Veilig Ondernemen (PVO) ondersteunde de gemeente bij zowel de opzet van de werkgroep als de totstandkoming van de Meldkaart.
Als symbolische start ontving Anneke Teeuwen, zelf woonachtig in het buitengebied, het eerste exemplaar van de Meldkaart.
De Meldkaart
De Meldkaart laat in één overzicht zien waar inwoners uit het buitengebied verdachte situaties kunnen melden, zodat signalen sneller bij de juiste organisaties terechtkomen.
Daarnaast bevat de kaart duidelijke tips om signalen van (ondermijnende) criminaliteit te herkennen. Denk aan afwijkende bedrijvigheid, afgesloten panden, vreemde geuren, ongebruikelijke aanloop of leegstand. Door deze signalen te herkennen en te melden, helpen bewoners en eigenaren mee aan een veilig en leefbaar buitengebied.
Burgemeester Beenakker: “Met deze Meldkaart maken we melden een stuk makkelijker. Samen met de werkgroep en alle betrokkenen houden we het buitengebied veilig en leefbaar.”
De gemeente, politie en de werkgroep Veilig Buitengebied blijven in gesprek met bewoners en eigenaren om signalen op te halen en de samenwerking te versterken.















