Annemarie Verweij (re) en Joke van Oorschot helpen voedsel in te zamelen bij hun kerk.
Annemarie Verweij (re) en Joke van Oorschot helpen voedsel in te zamelen bij hun kerk. Margreet Nagtegaal

Boodschappen doen voor de voedselbank

Door: Margreet Nagtegaal Algemeen

Het is voor de tweede keer dat de vijf kerken in Oudewater dit najaar gezamenlijk voedsel inzamelen voor de voedselbank. Dit gebeurt op twee zondagen in alle kerken. Gewoon wat extra boodschappen doen voor iemand die zelf zijn boodschappen nauwelijks kan betalen. Goed idee!

Het overleg met de diaconie van de verschillende kerken bestaat al langer. Eerst was het een drieluik met drie kerken maar sinds vorig jaar is het een vijfluik met alle vijf de geloofsgemeenschappen. Ook Bijbelgemeente Dabar en de Ambassade van Gods Koninkrijk zijn aangesloten bij het diaconale overleg. Elk najaar komen ze bij elkaar om een aantal agendapunten samen te bespreken. Annemarie Verweij is diaken van de Protestante Gemeente Oudewater. “We zaten dit keer met acht mensen bij elkaar. Het is fijn om samen een aantal agendapunten te bespreken waar alle kerken mee te maken hebben.” De voedselbankactie was vorig jaar een groot succes. Er zijn toen heel veel boodschappen ingezameld en de voedselbank was daar natuurlijk erg blij mee. Op zondag 7 en 14 november kunnen ook dit jaar in alle kerken opnieuw boodschappen afgegeven worden voor en na de diensten. Joke van Oorschot van de Rooms Katholieke kerk Pax Christi vult aan dat er bij hen het hele jaar door zelfs wordt ingezameld. “Sommige mensen komen zelfs apart even naar de kerk om boodschappen in te leveren. In het portaal staat altijd een mand klaar.” De voedselbank geeft advies wat er nodig is voor de voedselpakketten. Het gaat vooral om houdbare producten. Jam, hagelslag, koffie, thee, shampoo, ingeblikt fruit, macaroni en nog heel veel meer. “Dit jaar is gevraagd geen rijst te geven, Ze hadden net een grote donatie rijst gekregen. Maar wel graag wasmiddel! Dit is wel wat duurder, maar daarom juist belangrijk voor mensen van de voedselbank,” vertelt Joke. Vanwege de feestdagen die er weer aan komen zijn houdbare producten voor Sint en Kerst ook heel welkom. Sterke drank mag echter absoluut niet! Het geven van gewone boodschappen maakt je bewust van je eigen rijkdom. “Je wordt er toch blij van als je een ander blij kunt maken?”, zegt Annemarie tenslotte. Elke kerk heeft zijn eigen verzamelplan gemaakt. Informeer bij een kerk als je graag mee wilt doen. Hopelijk wordt de inzamelingsactie net zo’n groot succes als vorig jaar.

Margreet Nagtegaal

De TOPvrijwilligers van de Zwem4daagse.
50e Zwem4daagse: een gouden jubileum om trots op te zijn 6 uur geleden
Afbeelding
Openingsconcert zaterdagmiddagserie 8 uur geleden
Bob Noordam.
Vader en dochter zijn geslaagd als kok 10 uur geleden
Afbeelding
Zomerconcert in Montfoort 10 uur geleden
Foto: v.l.n.r. Lida, Rob en Sara met hun eigen ontworpen en geschilderde sokken.
Kunst uit Montfoort belandt op bijzondere sokken 11 uur geleden
Vorig jaar werd het geheel gerestaureerde gemaal opengesteld voor het publiek.
Bezoek stoomgemaal Teylingens in Kamerik 15 uur geleden
Adrie mocht nog één uitruk doen samen met zijn familie.
Brandweervrijwilliger Adrie van Eijk ontvangt Krimpenerwaardspeld 17 uur geleden
Al enige tijd is Coby inmiddels bezig aan de bank die de Vrienden van De Wulverhorst hebben bedacht.
De achtste bank 23 jun, 20:00