Afbeelding

Blik op ... Afval

Door: Trudie Scherpenzeel Algemeen

Het is een slechte dag als je niets bijleert. En soms komt dat uit onverwachte hoek. Wij (althans: steeds meer mensen) maken ons zorgen om het milieu. We moeten niet alleen energie opwekken en besparen, maar ook toe naar een circulaire economie (dat wil zeggen het door hergebruik beperken van afval). De afvalbergen zijn groot. Nu zijn er commerciële bedrijven die hun geld verdienen met het verwerken van afval. Daar betalen u en ik een afvalstoffenheffing voor. Er zijn ook stichtingen die voorkomen dat iets bij het afval terechtkomt en hergebruik zonder bewerking bevorderen. Denk aan stichtingen die kerken repareren door een rommelmarkt te organiseren of niet commerciële kringloopwinkels. Eén van die winkels is die van Linquenda in Oudewater. Een stichting met ANBI-status, zonder winstoogmerk, alleen bemand door vrijwilligers etc. Linquenda heeft zich tot de gemeente gewend om toegang te krijgen tot de milieustraat. Zij mogen daar het afval wat echt niet meer te gebruiken is niet inleveren. Want het is geen huishoudelijk afval. Waarom mag dat eigenlijk niet, zo vroegen René van den Hoogen en Kees de Bruin (Onafhankelijken en CDA) zich hardop af. Hebben wij dat zelf in onze verordening bepaald in een onbewaakt ogenblik? Zo ja, dan moeten wij daar iets aan doen.

Nee, sprak de wethouder. Dat is hogere regelgeving. Lees landelijke en Europese regelgeving. Tot elke prijs moet worden voorkomen dat de overheid een activiteit uitvoert die ook door de markt kan worden gedaan. De vrucht van ongeveer 40 jaar neo-liberaal denken, die geleid heeft tot het privatiseren van ongeveer alles wat niet tot de directe taken van de overheid behoort. Daartoe is bepaald, dat gemeenten wel afval mogen inzamelen van huishoudens. Ze moeten daar een kostendekkend tarief voor berekenen. Maar als u of ik besluiten om spullen een tweede leven te gunnen door het in te leveren bij bijvoorbeeld Linquenda en er blijken spullen tussen te zitten die echt niet meer aan een tweede leven toekomen, dan is het via de inlevering bij Linquenda ineens bedrijfsafval geworden. Dat moet de gemeente weigeren. En dat leidt tot een paradoxale situatie: een stichting doet zijn best om de afvalstromen te beperken, een nuttige functie te vervullen door dingen te verkopen voor hele kleine prijsjes en al het door hen verdiende geld te steken in het (dit jaar alleen al) verschepen van 50 ton ‘afval’ naar Roemenië, waar het geen afval is . Het echte afval (ongeveer 10 % van wat wordt ingeleverd) moet als bedrijfsafval worden afgevoerd. Tegen marktconforme prijzen uiteraard.

Ben ik nou gek of is dat ‘marktdenken’ mijlenver te ver doorgeschoten?


Trudie Scherpenzeel

De TOPvrijwilligers van de Zwem4daagse.
50e Zwem4daagse: een gouden jubileum om trots op te zijn 3 uur geleden
Afbeelding
Openingsconcert zaterdagmiddagserie 5 uur geleden
Bob Noordam.
Vader en dochter zijn geslaagd als kok 7 uur geleden
Afbeelding
Zomerconcert in Montfoort 7 uur geleden
Foto: v.l.n.r. Lida, Rob en Sara met hun eigen ontworpen en geschilderde sokken.
Kunst uit Montfoort belandt op bijzondere sokken 8 uur geleden
Vorig jaar werd het geheel gerestaureerde gemaal opengesteld voor het publiek.
Bezoek stoomgemaal Teylingens in Kamerik 12 uur geleden
Adrie mocht nog één uitruk doen samen met zijn familie.
Brandweervrijwilliger Adrie van Eijk ontvangt Krimpenerwaardspeld 14 uur geleden
Al enige tijd is Coby inmiddels bezig aan de bank die de Vrienden van De Wulverhorst hebben bedacht.
De achtste bank 23 jun, 20:00