<p>Al spelend leerden de leerlingen over constructies en stevigheid, over architectuur en geschiedenis, en ook over programmeren. </p>

Al spelend leerden de leerlingen over constructies en stevigheid, over architectuur en geschiedenis, en ook over programmeren.

(Aad Kuiper)

LEGO Masters op de Immanuelschool

Alle leerlingen op de Immanuelschool hadden afgelopen vrijdag een superleuke dag en waren stuk voor stuk enthousiast over wat er allemaal kon met de bekende LEGO-steentjes en bijpassende attributen. En zij niet alleen; de leerkrachten waren minstens zo enthousiast en zagen hun leerlingen eens op een andere manier aan het werk. De Immanuelschool veranderde vrijdag tijdelijk in een locatie van LEGO Masters. Bakken vol met LEGO werden de school ingedragen. De leerlingen konden bijna niet wachten om naar binnen te gaan.

Alle leerlingen, die van de groep 1 tot en met die van groep 8, hebben de hele dag gebouwd in verschillende thema’s. De kleuters bouwden onder andere aan een enorme treinbaan en aan hun droomstad. Dat, en dat geldt evenzo voor de andere leerlingen, vergde planmatig en intuïtief te werk gaan én samenwerken. In groep 3 en 4 ontwierpen de leerlingen knikkerbanen en mozaïeken. De kinderen van de bovenbouw werkten aan architectuur in een witte stad, bouwden Oudewater door de jaren heen, kregen een workshop Robotica en ontwierpen een maanstad. En dit is nog maar een kleine greep uit alle activiteiten. Twee medewerkers van De Bonte Bouwplaats in Delft begeleidden de workshops en leverden al het materiaal.

Bij de Bonte Bouwplaats werken ze al jaren tijdens feestjes en workshops met opdrachten die vergelijkbaar zijn met die van het programma LEGO Masters op tv. Tijdens hun LEGO Master activiteiten proberen ze iedere keer nieuwe activiteiten aan te bieden. In groepjes of alleen gaan de kinderen aan de slag met de bouwopdrachten. Iedere keer met een andere collectie aan blokjes zodat de kinderen telkens uitgedaagd worden om weer iets nieuws te proberen. Zo ook op de Immanuelschool. En voor wie zelf enthousiast is geworden, worden er onder meer kinderfeestjes georganiseerd, maar kan er ook een set gehuurd worden.

Samen bouwen

Het uitgangspunt op de Immanuelschool was vaak ‘samen bouwen’. Alle werkstukken van de leerlingen vormden uiteindelijk met elkaar een aantal grote steden. Al spelend leerden de leerlingen over constructies en stevigheid, over architectuur en geschiedenis, en ook over programmeren. En, zoals gezegd, was samenwerken een vereiste; op heel veel terreinen een leerzame dag dus.

Aad Kuiper

Meer berichten