<p pstyle="BODY">Nieuwbouw Jan de Waardsingel en Bredeweg.</p>

Nieuwbouw Jan de Waardsingel en Bredeweg.

(Cees Reichard)

Campagne voor woningzoekenden

‘Wees slim, schrijf je in!’

Met de slogan ‘Wees slim en schrijf je in!” zijn Woningcorporaties en gemeente Krimpenerwaard een campagne gestart om inwoners zich in te laten schrijven als woningzoekende. Want de wooncrisis is een voldongen feit. Het is bekend dat iemand die snel een huurwoning nodig heeft, bijna niet meer aan bod komt. Hoe langer je staat ingeschreven, hoe meer kans je maakt op een woning.

De druk op de woningmarkt neemt toe. Veel mensen zijn op zoek naar een nieuwe woning en ze moeten langer zoeken om iets te vinden. Iemand die snel een woning nodig heeft en nog niet staat ingeschreven, maakt bijna geen kans meer. Dennis Gerlof namens de Federatie van Woningcorporaties zegt: “Mensen die al langere tijd staan ingeschreven als woningzoekende, vinden nog wel een woning. Maar wie niet staat ingeschreven en door scheiding of baanverlies snel een ander huis nodig heeft, vist achter het net. Ook zien we dat jongeren te lang wachten met zich in te schrijven. Op enig moment wil je toch op jezelf. Vandaar onze oproep om je in te laten schrijven.”

Inschrijfduur

In 2016 ging in de gemeente Krimpenerwaard ongeveer 40% van de woningen naar mensen met een inschrijfduur korter dan één jaar. Nu is dat nog slechts 15%. Vooral één- en tweepersoonshuishoudens met huurtoeslag en huishoudens met een inkomen boven de huurtoeslaggrens, komen bijna niet meer aan een woning met minder dan één jaar inschrijfduur. Woningzoekenden met een inschrijfduur van ten minste twee jaar, vinden in de meeste gevallen wel snel een woning.

Inschrijven kan via wonenindekrimpenerwaard.nl en kost eenmalig 15 euro met een mogelijke verlenging van 10 euro per twee jaar.

Voor sociale huurwoningen geldt een inkomensgrens. De wettelijke sociale huurgrens is ruim 40.000 euro. Voor sommige woningen komt men in de Krimpenerwaard ook in aanmerking tot 60.000 euro.

Alle niet ingeschreven inwoners hebben thuis een brief ontvangen. Daarna volgt een brede communicatiecampagne met buitenreclame, advertenties in de lokale media, posters op middelbare scholen en sociale media posts.

Cees Reichard

Meer berichten