Ton van der Made, Ingrid Larmené en John van de Bunt bij de Gerrit Zaslaan, waar de ontsluiting richting de nieuwe wijk IJsselvreugd zou moeten komen. Veel te smal vinden zij.
Ton van der Made, Ingrid Larmené en John van de Bunt bij de Gerrit Zaslaan, waar de ontsluiting richting de nieuwe wijk IJsselvreugd zou moeten komen. Veel te smal vinden zij. Sjoukje Dijkstra

Actiecomité tegen plan IJsselvreugd opgericht

Algemeen

De inkt van de plannen voor de nieuwe woonwijk IJsselvreugd in Montfoort was nog niet droog of het actiecomité tegen de plannen is al gevormd. Initiatiefnemer Ton van der Made en John van de Bunt schreven een brandbrief aan de gemeenteraad, waarin zij hun ongenoegen uiten. "De plannen kwamen voor ons als donderslag bij heldere hemel", aldus Ingrid Larmené, die zich ook bij het actiecomité voegde.

De belangrijkste argumenten die zij, als bewoners van Johan de Ridderlaan, Roelof de Roverlaan, Jan Hoenlaan en de Gerrit Zaslaan, aanvoeren is de verkeerdoorstroming, die al moeizaam is.

John: "Bovendien blijkt uit een eerder uitgevoerd onderzoek in opdracht van Burgemeester en Wethouders dat het om een beschermingszone gaat van de waterkering. Hier mag niet gebouwd worden." Ingrid licht toe: "Nu al komt het water via het riool in de wc naar boven. Garages lopen onder. Kun je je voorstellen wat er gebeurt als ze de grond ophogen, en daar een woonwijk bouwen. Dat water stroomt allemaal hier naar toe. Het is allesbehalve prettig wonen als je garage telkens vol met water stroomt."

Direct na het vernemen van de plannen, klom Ton van der Made in de pen, en trommelde gelijkgezinden in de wijk op. Volgens de initiatiefnemers van het actiecomité zijn er inmiddels ruim tachtig mensen in de omliggende wijk, die niks van de plannen moeten hebben. "Ze hebben helemaal niet met ons gepraat", is het verwijt aan het adres van ondernemers Eelco Veltman en Harry van der Voort. "Hadden ze een wandelingetje gemaakt door onze woonwijk, dan hadden ze zelf ook kunnen zien dat het niet kan." Ton van der Made meent: "Ze zijn duidelijk niet op de hoogte van de perikelen in onze wijk. Je komt aan met plannen, maar heb je dat onderzocht en getoetst? Bovendien is hier achter juist een van de kleine stukjes die nog groen is. Dat stukje flora en fauna met beschermde diersoorten, raak je in één keer kwijt." Wat ze verder ook niet begrijpen is dat er geen rekening gehouden lijkt met het benzinestation. "Het eerdere plan om de scouting achter de Shell te stationeren kon niet, vanwege de nabijheid van brandstoftanks. En nu zouden er huizen komen?"

Extra rotonde

"'Made in Montfoort' meent de verkeersproblemen op te lossen door een extra rotonde, maar in de middag staat het vaak al om vier uur stil bij de Shell", aldus John. "De toegangswegen zijn niet geschikt. Als er binnen een straal van 150 meter van een bestaande rotonde nog een extra rotonde of kruispunt komt, slipt de weg dicht door filevorming. Nu al is er geen vloeiende doorstroom, en is de huidige rotonde al levensgevaarlijk. Bovendien vraag ik me af waar al die kinderen naar school moeten. De Heeswijkschool heeft al een wachtlijst. Wij laten onze kinderen niet oversteken hier, bij de Goey, veel te gevaarlijk. Daarbij is het nu al een chaos in de ochtend en middag rond de Heeswijkschool met ouders die hun kind allemaal naar school brengen in de auto, en fietsende kinderen die overal vandaan komen. Kinderen letten ook niet goed op."

John vertelt dat hij zo al eens een kind onder de auto heeft gehad. Dit komt volgens hen allemaal omdat de straten te nauw zijn, er geen overzicht is en er ook te weinig ruimte is om parkeren. Dat de ontsluiting richting IJsselvreugd zou moeten lopen via een woonerf vinden ze onvoorstelbaar.

Projectontwikkelaar Eelco Veltman (Made in Montfoort) wil daar desgevraagd graag op reageren: "Locatie IJsselvreugd is qua ontsluiting van verkeer de meest gunstige. Dat is wat wij op basis van ons eerste onderzoek hebben vastgesteld. Voor een professioneel advies hebben wij inmiddels een gerenommeerd ingenieursbureau ingeschakeld. Zij analyseren momenteel de stedenbouwkundige aspecten en doen op ons verzoek ook nog een keer onderzoek naar de inpasbaarheid van adequate verkeersontsluiting. Dat IJsselvreugd verhoudingsgewijs geringe afbreuk doet aan ons streven tot behoud van Het Groene Hart is ook hen genoegzaam bekend. Ook hebben zij gekeken op welke locatie je omwonenden het minst tot last bent." Hij reageert ook op het afwateringsprobleem: "Dit is een serieus punt van aandacht, ook voor plan IJsselvreugd; wij dachten hierbij juist te kunnen helpen door het probleem voor ons én de bestaande wijk op te lossen, in plaats van de situatie te verergeren. Ditzelfde geldt voor de verkeersproblematiek, juist een nieuwe ontsluiting via plan IJsselvreugd zal zorgen voor verkeersontlasting in de bestaande wijk. Bewoners kiezen nu eenmaal de kortste weg, dus de verkeersstroom zal juist omgekeerd zijn. Er zal ook voorzien worden in ruim voldoende parkeerplaatsen conform de wettelijke parkeernormering. Wij begrijpen deze bezwaren dan ook niet zo goed omdat wij juist een positieve bijdrage aan de bestaande wijk denken te kunnen aanbieden."

Open voor overleg

Ingrid vertelt dat haar nog het meest tegen de borst stuit dat de ondernemers aangeven met bewoners te hebben gesproken. "Niet met ons. Hier verderop worden negen nieuwe huizen gebouwd. Ik was daar laatst aan het kijken, en werd aangesproken door de uitvoerder. Die vertelde dat dit pas het begin was, en hij kon me haarfijn vertellen wat hier kwam. Hierop heb ik het Kadaster gebeld, die aangaf: 'Nee hoor, er gaat niet gebouwd worden.' Dat ik dit van een bouwvakker moet horen, zegt wat over de transparantie van Made in Montfoort. Ze beweren met bewoners te hebben gepraat, maar met wie dan?" Harry van der Voort reageert: "Wij vinden het vervelend dat wij geen andere manier konden bedenken om onze plannen onder de aandacht te brengen. Het was ondoenlijk om een hele woonwijk vooraf te informeren. Daarnaast hebben we ook rekening te houden met verschillende grondeigenaren die niet graag aangesproken wilden worden, toen de plannen nog slechts ideeën waren. Met een aantal van hen zijn wij reeds 2,5 jaar in gesprek. Nu de bouwinitiatieven meer vorm beginnen te krijgen vonden wij het belangrijk naar buiten te treden, alhoewel het voorlopig nog niet precies bekend is op welke locaties woningen zullen worden gerealiseerd. De plannen kunnen namelijk nog wijzigen voor bijvoorbeeld het behoud van bestaande bomen en groen. Wij staan open voor overleg."

Ton van der Made zegt: "Vier straten hier in de omgeving zijn allemaal op de hoogte en de inwoners zijn tegen de plannen. Ik heb met Inwoners Belangen gesproken en woensdagmiddag spreek ik met wethouder Ivo ten Hagen. Tot nu toe zegt de gemeente dat het niet hun plannen zijn. Het kan dus best zijn dat het plan zo van de tafel wordt geveegd door de gemeente. Is dat niet zo, dan gaan we officieel in verzet, en dat zullen we doen met heel veel bewoners. Ook in Mastwijk moeten ze niet veel van de plannen hebben…"

De Bleek

Dat de ondernemers De Bleek in principe hebben 'afgeschreven' als optie voor woonwijk, vinden Ingrid, Ton en John onbegrijpelijk. Ingrid: "Zo'n woon- zorgcentrum is toch veel meer gebaat bij goede toegangswegen. Bij De Bleek heb je aan alle kanten goede ontsluiting, richting Blokland, Maarschalklaan, enzovoorts. Een ambulance komt daar een stuk gemakkelijker snel dichtbij."

Ook kunnen bij het nieuw te bouwen scholencomplex de plannen afgestemd worden op de hoeveelheid huizen die erbij komen in de wijk, zodat kinderen wel in de eigen wijk naar school kunnen.

Ton: "Bovendien is het grasland. Hierachter heb je oude boomgaarden met bijbehorend bedrijf. Het is kapitaalvernietiging, als je dat weghaalt. Aan de kant van De Bleek is de infrastructuur in orde, en voor ouderen en Obliek zou het beter zijn aan die kant te zitten, omdat ze op loopafstand zitten van het centrum… Er is met dit plan IJsselvreugd denk ik met zoveel zaken geen rekening gehouden, waardoor ik persoonlijk hoop dat het plan er niet zal komen." De ondernemers van Made in Montfoort reageren: "Onze focus ligt op IJsselvreugd omdat deze locatie nu eenmaal de meest geschikte lijkt te zijn. De kernrandzonevisie die op verzoek van de provincie in 2014 is opgesteld door de gemeente, geeft de provincie uitdrukkelijk aan géén grootschalige woningbouw aan De Bleek te willen vanwege ruimtelijke kwaliteiten (zichtlijnen) maar óók vanwege ontsluiting. Om de nieuwe wijk goed te kunnen ontsluiten zou het verkeer een rechtstreekse aansluiting op de provinciale weg moeten krijgen, De Bleek is daar niet geschikt voor en sluipverkeer via de Maarschalklaan naar de Anne Franklaan is al helemaal niet wenselijk."

Ze geven echter aan graag met het actiecomité in gesprek te gaan: "Wij zijn uiteraard bereid om naar hen te luisteren en om hen te betrekken bij de ontwikkeling van onze plannen. Dat er frictie zal zijn tussen belangrijke waarden, zoals uitzicht op groen enerzijds en anderzijds de behoefte aan betaalbaar wonen, is onontkoombaar. Je hebt nu eenmaal geen recht op uitzicht. Dit laat onverlet dat wij respectvol met elkaar om kunnen gaan, naar elkaar kunnen luisteren en kunnen proberen om tot compromissen te komen waarin wij elkaar samen kunnen vinden."

Sjoukje Dijkstra